Pro někoho tu napíšu zcela samozřejmé a běžné věci, ale pro jiné to může být zajímavé a tak to sem dávám.
Protože je R 1200GS na kravení do lesa těžká tak jsem uvažoval ještě o koupi něčeho lehčího na čem bych se dosytosti vyblbnul.
Rejži jsem nechtěl a tak moje volba padla na BMW G 650 X Challenge a jako její protějšek KTM 690 Enduro.
U BMW ten úvod o rejži tak úplně neplatí protože na ní jsou německé možná jen samolepky a zadní tlumič ( motor Čína, plasty + světla a tacho Aprilia, přední tlumiče, brzdy + konečná montáž rovněž Itálie ).
A pokud mám dobré informace tak KTM se vyrábí ještě v Rakousku.
Tolik úvod a nyní k motorkám + jízdě na nich.
Pro snažší rozhodování jsem si obě motorky půjčil současně na víkend a jako parťák se mnou jel Remarko kterým si na hopsandu dělá zuby taky. Motorky jsme si střídaly v intervalech a prokravily na nich celej den.
Test ( dá li se to tak nazvat ) proběhl v sobotu od 9:00 do cca 19:00. Trasa byla z Prahy do Ralska / Mimoně hopsání po lese a zpět. 130 km terénem - lesní cesty, lesní pěšiny i nepěšinky, písek, bahno, louže a 230 km asfalt. Oba kusy měly nazuté špunty BMW MITAS C04 a KTM MITAS 09 a tak jsme mohly začít.
BMW mi po prvních kilometrech na asfaltu přišla jako dobrý základ pro MOTARDA, ale postupem času jsem svůj názor opravil.
KTM je dravá s přebytkem výkonu, točivým motorem a nutí vás jet neustále rychle – pomalu jí to totiž vůbec nebaví, oproti tomu BMW s retro motorem po reinkarnaci,
výkonem nepřekvapí ani neohromí a jeho zvuk mi občas připomínal elektrocentrálu.
Jízdní dojmy jsou u BMW zábavné, ale bez emocí, jízda terénem je na jistotu s řízením které vás nemá čím překvapit.
Oproti tomu po jízdě na KTM mi svítily očíčka ještě 20 minut. Je točivá a driftování v zatáčkách je u ní zcela běžnou věcí. Pouhým přidáním plynu se na jedničku i na dvojku staví na zadní a nebylo vyjímkou když jsem jel po lesní cestě s předním kolem 20 cm nad zemí ( u BMW se mi to bez snažení nestalo ). Její řízení je trochu živější a potřebuje více kontroly než u BMW, která má zřejmě jiný úhel předních tlumičů, tím pádem i chování a citlivost. Obě motorky zvládly prudké výjezdy i sjezdy, rychlou jízdu pískem, rychlou korekci směru i ve vysoké rychlosti i jízdu zarostlým lesem bez cesty ( křoví, maliny, přes větve stromy a pod.- houbař by prošel stěží a řádně unaven).
Cesta terénem probíhala asi takle : hele křižovatka ( v lese ) kam pojedeme / doleva, doprava nebo rovně ?........ Vem to třeba doleva tam sme ještě nejely, ap. .. .....Ono najet lesem 130 km a nejezdit pořád po stejné není sranda.
A moje doporučení na závěr :
KTM si koupí člověk který si chce jízdu vychutnat a užít. Bude po ní zbytej a unavenej, ale plnej emocí a budou mu dlouho svítit očíčka. BMW je pro jezdce který chce mít jistotu, klidné a předvídatelné chování a výkon motoru u něj není tím hlavním kritériem. Tím nechci říct že by byl nedostačující ale nejde tak za plynem a postrádá to zrychlení a pravé emoce jako KTM.
S oběma motorkama se budete prohánět lesní, bahnitou, písčitou nebo jakoukoli hůř sjízdnou cestou bez sebemenších problémů, a naše cestovní rychlost při testu na lesních cestách byla místy i 40 - 65 km /hod. Cestování na asfaltu ( přejezdy k lesu ) budou v pohodě až do 140 km/hod i na špuntech. Provoz u KTM bude díky olejointervalu 5000 km a spotřebě o malou trošku dražší.
Skutečná spotřeba v terénu byla 4,61 l u BMW a 6,15 l u KTM.
Servisní interval u BMW je 10.000 km u KTM 5.000 km
Cena obou je 223.000 za BMW a 230.000 za KTM.
BMW G650 Xchallenge / 144 kg - 53 k - 60Nm
KTM 690 Enduro / 138 kg - 63 k - 64Nm ( obsah také 650 cm3 )
Tlumiče mi u KTM přišly lepší ( vykrejou toho opravdu hodně ) u BMW se zadní vzduch poněkud nepotatil a předek šel při zabrždění do kolen ( prý je std. pružina na 75 kg a ne na 120 kg ).
Stupačky u obou dobré - zubaté. Při jízdě ve stoje mi na BMW pod pravou nohou pořád sral stojan kterej parkuje šikmo nahoru a drbe vám patu.
Na BMW máte díky vzduchovému tlumiči vysoké stání u KTM více kontakt se zemí.
Sedla ....no prostě po 360 km ( 130 terén zb. silnice ) z nich obou bolela prdel a Vlk štěká a štěká. U BMW vás sedlo posouvá více dopředu.
U BMW mi chyběl otáčkoměr takže mě zezačátku plašil omezovač otáček když šla nadoraz, ale časem jsem si na zvuk motoru zvykl a otáčkoměr bych už ani nevnímal.
U obou mi chyběl ukazatel paliva ale od takové motorky se to asi neočekává ??? i když v lese bez benzinu ( malá rezerva kterou signalizuje ještě menší světýlko ) ? ? ?
A ještě jedno srovnání oproti jízdě na R 1200GS.
GS vám lesem moc rychle nepojede ale bude si razit cestu díky svojí setrvačnosti a 320 kg váhy v pohybu. Její motor funguje jako velký setrvačník a protlačí vás mnoha nerovnostmi i v menší rychlosti. Honit se na GSu v lese je blbost a nedá se tak lehce ovládat proto nezvládne situace jako hopsanda. Jeho kola ( 17 a 19 palců ) ho rovněž znevýhodňují protože mají větší problém přejet nerovnosti než 21 a 18 palcová kola.Oproti GéeSu se lehkonožce jedí lépe s motorem v otáčkách a ve vyšší rychlosti kdy všechno přeletí, přeskočí a jede dál. Nepotřebuje setrvačnost ( díky váze ) jako GS ale funguje díky setrvačnosti z rychlosti kterou vás nutí pořád jet. Po jízdě lesem budete z obou urvaný a na každý zažijete jiné pocity. Na hopsandě to budou 90 % emoce a 10% strach. U GS to budou 50% strach jestli ho tam nenecháte nebo nepoložíte a 50% emoce z toho že jste to s tak těžkou krávou zvládly. U hopsandy máte 40 % šanci že si v rychlosti nebo v blbé díře zlomíte žebra nebo klíční kost, u GS pouze tak 7 %, protože se do takové situace nedostanete ve vysoké rychlosti a lesem pouze projíždíte.
Fotek z jízdy moc nemám protože to bylo móóóóc rychlé a úžíval jsem si to tak jsem toliko nefotil.
BAHNU zdar.
Robert přiložený následující obrázek:
[108.47Kb]
Upravil Robert dne 10.06.2008 09:35
Asfalt nic moc, offroad sehr gutt und super.
pekne napisane mam uz v garazi 3 moto ale keby som si mal vybrat podla toho co pises tak by to bolo BMW a to asi hlavne koli spotrebe ,predpokladam ze benzin bude stale drachsi ,predpovede hovoria nieco o 65sk/l
BMW 1100GS
To SPEEDY: konečně jsem našel někoho, kdo má taky na stříbrném GSu žlutý doraz řízení. Takže nejsem jedinej ujetej, co tam nedal stříbrnej
stepan přiložený následující obrázek: